معمارکده2012

معمارکده2012
بزرگترین وبلاک تخصصی معماری
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت



پروژه مجموعه فرهنگی ملت به منظور ایجاد یک مرکز فرهنگی-تفریحی تهران (تقاطع بزرگراه نیایش و خیابان ولی عصر) احداث گردیده است. همچنان که از شواهد امر پیداست، معمار این بنا (رضا دانشمیر) سعی بر ایجاد تحولی در معماری معاصر و همت بر ساخت یک پروژه کاربردی و در عین حال مطابق با معماری امروز جهان داشته است. در راستای رسیدن به این اهداف نیز به ایجاد یک فرم مدرن و استفاده از مصالح مدرن پرداخته است. پارک ملت از دیرباز به عنوان یکی از پارک های پراهمیت و از مراکز تفریحی خانوادگی به شمار می آمده و مراجعین به جهت وجود ترافیک شهری در خیابان ولی عصر معمولاً از دسترسی اتوبان نیایش برای ورود به این پارک استفاده می کرده اند.
نکته جالب توجه در فضاسازی های مجموعه، تلفیق کاربری هاست. به عنوان مثال فضاهایی که اصطلاحاً «معبر» هستند، یعنی دو فضا را به هم وصل و یا مراجعین را به مقصدی خاص هدایت می کنند، به فضای «مکث» تبدیل شده اند. این کار با قرار دادن چند نیمکت و پخش تیزرهایی از فیلم های اکران شده و یا دعوت بازدید کنندگان به مراجعه به فضاهای دیگر مجموعه روی دیواره هایی از بیت expose، محقق گشته است.





از عناصر مهم در طراحی این مجموعه استفاده از خطوط نرم در فرم و landscape آن می باشد که به خوبی، مراجعین را به داخل مجموعه هدایت می نماید.
یکی از جالب توجه ترین فضاهای آن نیز فضای ورودی است که به صورتی کاملاً تعریف شده در فاصله موجود بین فرم و زمین تعبیه شده است. وجود دو ورودی در دو سمت از گمراهی افراد برای ورود به مجموعه می کاهد که در حال حاضر یکی از آن دو هنوز قابل استفاده نبوده و برای ورود از یک ورودی استفاده می شود؛ که امید بر آن است در آینده از پتانسیل ها موجود در مجموعه استفاده شود.





در بدو ورود به مجموعه، افراد با فضای کاملاً جدیدی برخورد می کنند، به نحوی که با تصور آن ها از محل فروش بلیط در سینماها (گیشه) و محل انتظار کاملاً متفاوت است؛ که البته پرورش الگوها امری ضروری و ستودنی است. فضایی باز که در یک وجه آن گیشه های بلیط فروشی قرار دارد و در کنار آن کتب فروشی با جزئیات زیبا و گیرا. در میانه فضا نیمکت های فلزی کاملاً ساده و مینیمالی قرار دارند و یک دستگاه قهوه ساز؛ که این امکانات، مراجعه کنندگان را در انتظارهایشان همراهی می کنند.




وجود video projection در سالن انتظار سینماها بر تفاوت این مجموعه با الگوهای شکل گرفته در ذهن مخاطبین افزوده و شیوه نوین و امروزی تبلیغات را ارائه می دهد.
استفاده از زمینه سرد در فضای کلی مجموعه (شیشه، بتن expose، فلز) و در عین حال افزودن رنگ های شاد و جذاب به فضاها، سبب ایجاد تعادل حساب شده و مناسبی در رنگ بندی فضا شده است. با استفاده از همین رنگ بندی است که فضای طبقات زیرزمین از سایر طبقات مجزا شده است. استفاده از رمپ به عنوان یکی از عوامل مؤثر در ایجاد فضای مطلوب در بدنه مشرف به پارک نیز بر مشروعیت طراح و معمار مجموعه می افزاید. فضاهای وسیع و طولانی که به واسطه همین رمپ ها بوجود آمده اند، باعث خلق پرسپکتیوهای بسیار بسیار متنوع در جای جای مجموعه گشته و در هنگام حرکت در مجموعه، هر لحظه توجه بیننده را به فضایی جدید جلب می کنند.




در مجموع به نظر می رسد این مجموعه گامی مهم و جسور باشد برای ورود ایران به عرصه معماری مدرن. امید است با تلاش های متخصصین دیگر، به زودی این مهم محقق گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:مجموعه فرهنگی ملت, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :